Medlemsmøte om langtidsplanen for Forsvaret

Velkommen!

2. mai, kl. 18:00 — 20:30, Folkets Hus

Langtidsplanen for Forsvaret – behandles nå i Stortinget - vi må bruke muligheten til å påvirke!

Hvor er vi? Hva er dagens trusselbilde ? Hva er viktig for Bergen?

Kjære alle medlemmer i Arbeiderpartiet i Bergen,

Torsdag 2. mai kl 18.00-20.30, inviterer vi til medlemsmøte om langtidsplanen for Forsvaret, i Folkets Hus  Lars Hillesgate 19.

På årets Christiekonferanse, tirsdag 23. april, sa tidligere president i Litauen, Dalia Grybauskaité, at hun tror at vi i Norge ikke helt tar inn over oss alvoret i Europa, knyttet til Russlands krig mot Ukraina.

Forsvarskommisjonens rapport,NOU 2023: 14, gir klare vurderinger og anbefalinger til forsvarets oppbygging og utvikling – som svar på våre sikkerhetspolitiske utfordringer. Rapportens innhold ble presentert av Tor Glistrup (Bergenhus Ap og Forsvarspolitisk utvalg i AiB), for Arbeiderpartiet i Bergens medlemmer på medlemsmøte i november i fjor, hvor vi hadde et godt politisk verksted.

Hvilke sikkerhetstrusler, konvensjonelle og hybride, må vi være forberedt på fremover? Hvordan skal vi rekruttere nok personell til forsvaret, samtidig som vi sikrer tilstrekkelig sivil beredskap? Hvordan sikre Sjøkrigsskolen for å sikre rett kompetanse? Har vi nok og oppgraderte tilfluktsrom og luftvern?

Hvordan kan vi bruke Nasjonal Transportplan, NTP,  til å styrke Forsvaret, hvilken kritisk infrastruktur og industri har vi i Bergen, og hva er god sivil beredskap?

Utfordringene er mange, og fremtidens forsvars- og beredskapspolitikk innebærer helhetlige svar. I tillegg til et historisk forsvarsløft for å trygge Norge, innebærer Langtidsplanen for Forsvaret en helhetlig ny forsvarspolitikk som skal sikre freden. Stortinget har startet sin behandling av planen.

Bergenhus Arbeiderpartilag, Arbeiderpartiets Universitetslag og Forsvarspolitisk utvalg i Arbeiderpartiet i Bergen inviterer derfor til medlemsmøte:

Ståle Ulriksen gir oss blant annet en innføring i hvordan forsvaret vårt ser ut i dag, hvordan det bør utvikles, Bergens posisjon i sammenhengen, og hvilke utfordringer og sårbarheter vi må håndtere.

Ulriksen er statsviter, og jobber som lærer og forsker på FHS/Sjøkrigsskolen i Bergen. Ulriksen har i tillegg en bistilling i forskningsgruppen for sikkerhet og forsvar hos Norsk Utenrikspolitisk Institutt, NUPI.

Odd Harald Hovland vil deretter kommentere Forsvarets langtidsplan i et sosialdemokratisk perspektiv.

Hovland er stortingsrepresentant for Hordaland, og også medlem av Justiskomiteen på Stortinget, der han er med på å følge opp forsvarspolitikken.

Etter innleggene inviterer vi til innspill, spørsmål og debatt.

Vi tilbyr kaffe, te og enkel bevertning.

I pausen blir det utlodning av den nyskrevne boken «JAGA – Rapport om eit fordrive, tynt og oversett folk», av Vidar Lehmann. Boken handler om skjebnen til det palestinske folket.

Velkommen!

Christian Nicolai Bruun