Engasjert årsmøte i Bergenhus Arbeiderpartilag

Årsmøte

Årsmøte var også i år digitalt.

Årsmøtet i Bergenshus Ap-lag vitner om at det politiske engasjementet er levende i laget.  Hele nitten ulike forslag ble vedtatt sendt over til Arbeiderpartiet i Bergen sitt årsmøte.

Sakene tok for seg alt fra støy, fyrverkeri og lydanlegg i Nygårdsparken til asylpolitikk og vern av vassdrag. Og selvsagt var det flere saker om helse herunder tannhelse. Men den saken som fikk mest plass i debatten var energipolitikken, og det munnet ut i tre forslag til årsmøtet til Arbeiderpartiet i Bergen. I tillegg var det forslag knyttet til heltid og bedre utdanningstilbud til SFO-ansatte, bedre videregående opplæring for voksne innvandrere og bruk foran salg av offentlige bygg.

De tre forslagene knyttet til energipolitikk:

1)Arbeiderpartiet i Bergen ber om at den kommende energikommisjons får et bredt politisk mandat slik at den kan belyse mulighetene for en langt sterkere politisk styring av energisektoren. Det må blant annet innbefatte mulighet for styring av overføringer via utenlandskabler, bestemmelser for fyllingsgrad i magasinene til vannkraftverkene, prisjusteringer for industri og husholdninger og mer aktivt offentlig eierskap av energiselskaper. Når kraften kan koste ti ganger mer en produksjonskostnadene , er situasjonen ute av kontroll.

2) Mange vanlige folk frykter at det skal komme skyhøye strømpriser hver vinter. Det trengs faste tiltak for å sikre alle husholdninger er rimelig minimumsforbruk av elektrisk kraft. På kort sikt gjøres dette best med en statlig kompensasjonsordning av den typen som ble innført i desember, men på lengre sikt kan det være bedre med andre ordninger med prisjusteringer eller liknende

3) Den eksisterende og framtidens norske kraftforedlende industri har og vil i framtiden ha et betydelig behov for elektrisk kraft. Arbeiderpartiet i Bergen vil understreke at den må være en prioritert nasjonal oppgave å sikre denne industrien sikres tilstrekkelig elektrisk kraft. Elektrifisering av olje- og gassvirksomhet må utelukkende skje med kortreist kraft fra havvind, gasskraft eller andre teknologier og ikke med elektrisk kraft fra land.